top banner logo mobile-menu-btn

Telefon +45 2025 1050

generhvervelse af kørekort

Generhvervelse af kørekort

Der kan være mange grunde til at du skal generhverve dit kørekort, hos Sorø Køreskole hjælper jeg dig til at komme ud at køre. Nedenfor kan du læse om de forskellige regler der er:

Jeg har fået kørselsforbud!

Har du fået to klip i kørekortet inden for de første tre år efter bestået køreprøve, får du kørselsforbud og skal bestå en kontrollerende køreprøve for at få kørekortet igen.

Hvis du har fået kørselsforbud, kan vi beramme din teoriprøve, når du har afleveret kørekortet til politiet.

Når du har afleveret kørekortet, udfylder du en ansøgning om kørekort på køreskolen. Husk også et nyt foto, da du får et nyt kørekort. Ansøgningen sender vi til politiet, som skal godkende dig, før vi kan få en teoriprøve.

Du skal så følge et undervisningsforløb, som svarer til det du fulgte, da du tog dit kørekort.
Manøvrebane og køreteknik (glatbane) slipper du for, men du skal modtage 8 teorilektioner og 8 kørelektioner. Som ved dit første kørekortforløb, skal der være sammenhæng mellem teori og kørsel.

Ubetinget frakendelse af kørekort

Har du fået frakendt dit kørekort ubetinget, skal du ansøge om at få lov at generhverve førerretten og derefter bestå en kontrollerende køreprøve. Prøvegebyret til staten er 890 kr. og køreprøven består af en teoretisk og en praktisk del. Den praktiske prøve kan tidligst afholdes en måned før, frakendelsestiden udløber, og du skal selv medbringe skolevogn til prøven.

Betinget frakendelse af kørekort

Har du fået en betinget frakendelse af kørekortet, har du stadig dit kørekort, men skal normalt bestå en kontrollerende køreprøve inden for 6 måneder for at få lov at beholde det. Prøvegebyret er ligeledes 890 kr., og du skal medbringe skolevogn til den praktiske prøve.

Frakendelse på grund af spirituskørsel

Skyldes frakendelsen spirituskørsel, skal du forinden have gennemført et Alkohol- Narko og Trafikkursus (ANT- kursus). Kurserne udbydes af Regionerne. Du kan læse mere om det her

Kontakt mig via hjemmesiden eller ring og hør mere.

Gik det lidt for stærkt?

Hvis du har mistet dit kørekort enten betinget
eller ubetinget skal du generhverve det ved at
gå til en kontrollerende køreprøve.

ikon

Stil spørgsmål

Du er velkommen til at stille spørgsmål til mig, så skal jeg svare på dem når jeg sidder foran min computer igen.

Send dit spørgsmål her

ikon